In de wintermaanden staan onze brommertjes overwegend op stal en is het aan onze technische leden om in hun schuur te knutselen aan of restaureren van Solexen. Hieronder beschrijven we de recente restauratie van een Franse Velosolex 660 frame 1952 door ons lid Derk de Vries.
Zo zag het er eerst uit.
Na het demonteren van alle onderdelen laten ontlakken. Hierbij gaat alles in een bad met zuur. Resultaat is geheel schoon en vrij van plamuur en verf. Dan alle delen uitdeuken, richten en verbussen.
Daarna het in de primer zetten – schuren en weer in de primer dan licht schuren en aflakken. Na het drogen kunnen de biezen getrokken worden. Dit is goed te doen met het daarvoor bestemde gereedschap.
Alle lagers opknappen en voorzien van nieuwe kogeltjes. De motor geheel reviseren diverse onderdelen vernieuwen.
Ontbrekende schaarse onderdelen zelf maken of kopen meest via marktplaats. Veel geluk gehad, kunnen kopen motorhaak, uitlaat en een bel met plaats voor reservelampje, ….wie vindt zo iets uit?
Na vele uren hobby mag het eindresultaat er zijn. Bijna gereed. Nu nog naar de RDW om een kentekenplaatje te verkrijgen.